Dincolo de chat, dialog de izolare cu Dorin Popa

dorin popa

Știm în ce Românie se trăiește domnule Dorin Popa. Literatura română locuiește în același spațiu?

În 1989, eram profesor de doar cîțiva ani la un liceu industrial din Iași, tocmai liceul în care Nicolae Ceaușescu a făcut ultima sa deschidere de an școlar, pe 15 septembrie. Preocupat de traiul zilnic destul de dificil, avînd și doi băieți mici, nu am avut vreme să mă uit cu atenție în jur. Însă, cu prilejul acelei vizite la Iași a celebrului personaj, am putut observa lucruri pe care nu le știam, nu le ghicisem pînă atunci.

M-a uimit, în primul rînd, că nu doar noi, profesorii obișnuiți, eram umiliți, ci și inspectorii școlari, activiștii de la județ și chiar miniștrii, care au venit înainte, pentru a se asigura că vizita va ieși foarte bine. Am fost foarte mirat în ziua în care portarul liceului mi-a arătat un ins care mătura în curtea școli noastre, spunîndu-mi că acel om se numește Eugen Nichifor și este primarul orașului Iași.

Nu-l știam, nu-l mai văzusem, auzisem doar că era venit de la Pașcani, că era foarte modest și muncitor. Apoi, am văzut în acele zile, doamne și domni de la Inspectoratul Școlar Județean măturînd pe aleile liceului, croind (liceul avea ca profil industria ușoară), muncind cu mult mai mare tragere de inimă decît personalul liceului, agitîndu-se, dar cu multă modestie… Se vorbea despre paza strașnică din jurul lui Ceaușescu și am fost foarte mirat cînd un profesor de engleză a fost trimis pe acoperișul liceului, care avea două etaje, să dea de știre dacă apare vreun elicopter sau avion, atîta vreme cît dura vizita.

Atunci mi-a trecut prin minte că întreg regimul nu este alcătuit decît din vorbe și din frică. Vizita toată semăna cu o butaforie de bîlci: Ceaușescu nu a vizitat decît parterul, nu urca etaje, iar laboratorul de fizică ales drept reper pentru cei doi, cu aparate de măsură, cu osciloscoape, voltmetre, ampermetre, nu era racordat la rețeaua de energie electrică, de teama unui eveniment nedorit. Profesorii au explicat cum funcționează fiecare aparat folosit în lecțiile cu elevii, iar Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu priveau, așa cum îi regăsiti în toate fotografiile epocii. Apoi, în careul din curtea liceului, nu a vorbit directoarea școlii, ci Elena Ghițulică, prim-secretar PCR la Iași. Pînă atunci, nu ascultasem nici un discurs comunist, dar, fiind obligatoriu acolo, am salutat-o pe tovarășa Ghițulica. Nu imi venea să cred cînd auzeam aceleași cuvinte pe care le rostea mereu Nicolae Ceaușescu, aceeași gestică. La un moment dat mi s-a părut a fi tot Ceaușescu travestit în femeie. Acum mi se pare incredibil, dar atunci, țin minte perfect, pe lîngă teamă, aveam un sentiment de jenă, de abandon fără ieșire, de ridicol de care nu aveai cu cine să rîzi.

În România de atunci nu se trăia, ne prefăceam doar ca existam, viața era un simulacru, pe care nu-l înțelegeam și parcă toți așteptam ceva, nu știam ce.

Literatura, atunci, era foarte importantă, mi se părea că mă ajută să îmi mențin acea speranță că viața poate fi și altceva decît circul sumbru, plin de restricții și nevoi cotidiene, în care trăiam. Cărțile publicate de Nicolae Breban, Andrei Pleșu, Constantin Noica, Gabriel Liiceanu, Florin Iaru, Marta Petreu, Mircea Cărtărescu, Mariana Marin, T.T.Coșovei, Mircea Ivănescu, Cornel Nistorescu, Gelu Naum, Nicolae Steinhardt, Liviu Antonesei, Ana Blandiana, Stelian Tănase, Ion Mureșan, Mihail Șora mi se păreau neverosimile, adevărate supape prin care chiar respiram. Literatura era, atunci, din altă lume decît din aceea în care trăiam, dintr-o lume la care visam.

interviu de izolare Dorin Popa
Coperta volumului de versuri Stare de Urgență de Dorin Popa

Și acum, literatura vine de pe un tărîm mai bun decît cel în care ne ducem traiul zilnic. Nu identic, dar, ca și atunci, cărțile scrise de Radu Vancu, Florin Iaru, Liviu Antonesei, Mircea Mihăieș, Codrin Liviu Cuțitaru, Hertha Müller, Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu, Stelian Tănase, Horia-Roman Patapievici, Andrei Codrescu, Ion Mureșan, Marta Petreu, Claudiu Komartin, Alexandru Cistelecan, Angela Marinescu, Ruxandra Cesereanu… mă ajută mult sa respir mai bine.

Nu am amintit deloc, aici, excelentele traduceri, foarte necesare unei respirații culturale apropiate de normal, publicate, în primul rînd, de Humanitas și Polirom. Nu cred că ați uitat că, o bună bucată de vreme, în a doua jumătate a secolului 20, literatura lumii părea așezată, cu prioritate, în spațiul latino-american, un spațiu care, pe anumite coordonate poate fi asemanat cu spațiul românesc.

Cititorii constanți au tendinta să cumpere, mai ales, scriitori consacrați. Investim într-un curriculum înainte de-a o face într-o operă?

Am sperat, cîndva, nu de foarte multă vreme, în tinerețe, că atunci cînd mi se va adresa o astfel de întrebare, să am, cu adevărat, cîteva cărți grele scrise și, din nefericire pentru mine, încă mă pregătesc să le scriu. Dar sunt grele (grele de scris!). Mereu am crezut că voi avea vreme să scriu despre ceea ce iubesc și nu am luat seama că scrisul are viața lui, împreună cu viața cea de toate zilele, în același timp, că nu avem timpi diferiți pentru existență și pentru scris. În studenție, am luat același premiu cu Florin Iaru, Ioan Mureșan și Mircea Cărtărescu, fiind singurul din Moldova care a primit premiul întîi la concursul național de poezie, în întreaga scurtă istorie a premiilor literare studențești.

În 1983, cînd am primit acel premiu, la Craiova, unde am trimis doar textele, nefiind fizic acolo, juriul era format din Nicolae Manolescu, Constanța Buzea, Eugen Simion și Laurențiu Ulici. Am crezut că, imediat, voi putea publica un volum, pentru că Mureșan, Iaru și Mircea Cărtărescu aveau, deja, volume tipărite. Dar nu a fost deloc așa, nereușind să apar editorial decît în 1990, la Editura Junimea, cînd putea să publice oricine.

La Junimea, cartea mea – Utopia posesiunii – a stat în sertare exact 10 ani, în vreme ce directorul de atunci, Andi Andrieș, îmi promitea, cu mîna pe inimă, că în următorul an voi apărea. Cîștigasem, în 1981, un concurs de debut la Iași, Editura Junimea și în 1982 un concurs de debut la Editura Albatros, din București. La ambele edituri, am apărut în cîte un caiet al debutanților, împreună cu oameni de toată mîna. Ca să vă puteți forma o opinie, cît de cît apropiată de realitate, în România literară de atunci, a apărut o micuță cronică despre volumul „11 poeti”, editat de către Junimea, unde Laurențiu Ulici nu scrie decît despre textele mele de acolo.

Debutînd atît de greu – nu știu dacă nu am fost singurul din generația mea care nu a reușit să tipărească un volum înainte de 1989 – am pierdut mult din elanul tineresc al confruntări cu publicul și cu tagma scriitoricească. La un moment dat, pierdusem orice speranță că voi putea publica vreodată și mă dedicasem profesoratului în învățămîntul preuniversitar. În plus, cînd nu publici prima carte, este foarte greu să te gîndești la a doua. Puțini au reușit să facă asta, eu nu am reușit. Cînd a căzut comunismul, aveam în sertar un singur volum, volumul meu de debut. În rest, eram profesor multe ore din zi. Dvs., acum, vedeți parcursul meu profesional de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași și vă/mă întrebați dacă întîi am dorit să parcurg o carieră universitară și apoi am intenționat să mă afirm că scriitor… Nu, niciodată nu am visat decît să devin scriitor, nu mare scriitor, ci scriitor bun. Și, într-un fel, chiar așa s-au petrecut întîmplările vieți mele: sunt membru al Uniuni scriitorilor de 27 de ani iar traseul meu universitar a început cîțiva ani mai tîrziu, în urmă cu 24 de ani.

Vorbim de o democratizare sau de o liberalizare a lumii literare domnule profesor? Impresia e că actorii economiei culturale decid și dictează, în defavoarea adevăraților protagoniști: scriitorii și publicul lector.

Convingerea mea dintotdeauna, din copilărie chiar, a fost că scriitorul va răzbi întotdeauna, indiferent de condițiile lumii în care trăiește! Știu, este o convingere puerilă, demodată, dar nu mă pot despărți de ea. Așa mi-am hrănit mulți din anii în care mă îndoiam de tot ceea ce se întîmpla în jur, de tot ceea ce mi se întîmpla mie. Nu mai am de o vreme pretenția că pot înțelege tot ce se petrece în lume, deși mi-ar plăcea mult. Poate mă înșel, dar încă mai cred că minciuna nu poate dura la nesfârșit, deși, uneori, mi s-a părut chiar că oamenii, mulți, doresc foarte mult să fie mințiți și sunt pregătiți să primească mereu noi falsuri în viețile lor.

Îmi amintesc că, într-o discuție cu prietenii adolescenți ai fiicei mele, cineva a spus „nu citesc nimic din ce nu pot folosi”. Teribilism sau schimbare generationala cu fractură?

Este atît de dificil de separat de multe ori ceea ce simțim de ceea ce credem că simțim sau trăim…. Oricum, orice cuvînt al nostru spune atît de mult despre noi! Gradul de teribilism prezent în această afirmație, mare sau mic, sigur prezent, este mai puțin important decît schimbarea de mentalitate pe care o incumbă. Nu trebuie să ne temem de utilitarismul îngust care însoțește spusa aceasta, ci să o privim cu mai multă atenție. Este limpede că nu școala, educația școlară a facut-o posibilă, ci mediul în care s-a dezvoltat persoana și educația primită în familie. De multă vreme am observat ca educația tinerilor este mult, mult mai mult decît acum 30 de ani, tributară societății, mediului, familei, decît școlii.

Aceasta și pentru că școala, acum este foarte timidă și nu îndrăznește, nu știe, să dezbată adecvat problematica spinoasă cu care vine în contact un tînăr.

Utilitarismul prezent în viața omului contemporan poate fi exploatat școlar, cu inteligență și cunoaștere, cu mai multă disponibilitate și dăruire. Cum? Adăugînd trăsăturilor omului pe care îl preconizăm drept model tînărului nostru învățăcel și mai multe trăsături morale, intelectuale, culturale, nu cu forcepsul, ci mereu cu exemple din realitatea cunoscută de toată lumea, nimic elitist. Exemple minunate găsim foarte usor in lumea de astăzi, atît de generoasă. Dacă vom încerca să evidențiem dimensiuni culturale ale omului modern, poate invizibile pentru elevii/studenții noștri, legîndu-le, inspirat, de evenimente utile, apropiate.

Până unde merge diminuarea exigențelor pe piața de carte românească? Ce sau cine validează un autor sau o operă pentru ca ei să poată trece la apariția editorială?

La întrebarea aceasta mi-e foarte greu să răspund, pentru că nu am nici un rol în industria editorială, sunt simplu consumator și tot simplu ofertant. Primeam, în urmă cu mai mulți ani, prin poștă, volume de la diverși autori pe care nu îi cunoșteam. Mi le trimiteau recomandat și trebuia să merg la poștă să le ridic. Uneori, nu era simplu să stai la coadă la poștă. Oricum, după ce îmi iroseam vremea cu drumul și așteptarea la oficiul postal, constatam ca nu doream acele volume, majoritatea de versuri, scrise fără nici un pic de efort, dintr-o convingere profundă că tot ceea ce rimează este poezie. Erau eforturi editoriale perfect gratuite, cu manuscrise lipsite de orice valoare literară. Găseau adresa mea pe diverse site-uri și credeau că, dacă îi citesc, îi validez. Oamenii au tot felul de credințe. Bineînțeles că acele volume nu sunt prezente în biblioteca mea (și așa mult prea voluminoasă pentru timpurile noastre). Cred că acele volume nu erau/nu sunt validate decît de dorința autorilor de a-și vedea numele, cu orice preț, pe o carte! Cine îi poate opri și de ce?

Partea bună a oricărui copil e că nu are obiceiul filtrelor. „Lasă să treacă” operele și, înainte chiar de a le înțelege pe deplin, le gustă, le iubește, se lasă invadat. E important să propunem un timp de lectură copiiilor dar e drept să le impunem și un tip?

Numai întrebări dificile ați început să îmi puneți, din ce în ce mai delicate. De unde pot să știu cum ar trebui să ne comportăm cu infinitul, cu Universul, care este un copil, oricare copil? Am predat numai la liceu și la universitate, nu am avut contacte cu elevi de gimnaziu. Dacă îmi amintesc, acum, de Homo videns, cartea lui Giovanni Sartori, mi-e teamă că lectura va fi, în viitor, chiar mai puțin răspîndită decît este acum – cînd ne plîngem atît de mult de puținătatea ei. Sartori vorbește de modificări structurale ale creierului uman, datorită rolului tot mai pregnant al imaginii în mintea noastră. Și el își construia analiza pe multitudinea programelor TV. Dacă migrăm către digital în mai toate activitățile umane, imaginea devine regină absolută, iar scrierea se va poziționa drept cenușareasă.

Întrebarea dvs. are o bătaie mult mai amplă decît amploarea cu care ar putea răspunde un scriitor, fie și profesor. De ce? Pentru că, de fapt, problematica deschisă aici va fi/este chiar una dintre cele mai serioase dileme care va însoți/însoțește întreaga noastră societate, ba chiar întreaga specie umană. Vor răspunde mai repede, la întrebarea aceasta cei mai serioși specialiști în antropologie, anatomie, științele limbajului (inclusiv cel tehnic), educație, neurologie, cibernetică, futurologie, chimie, fizică, astronomie, ba chiar și în economie. Abia la sfîrșit, vor conta opiniile scriitorilor, jurnaliștilor și ale politicienilor, ei fiind ultimii care își vor expune ideile, funcție numai de ceea ce vor exprima ceilalți, pînă atunci.

Dar să mișcăm puțin întrebarea dvs., să o transformăm în afirmație și să ne întrebăm, apoi, cum va arăta lumea noastră, dacă li se va propune copiilor un timp și un tip de lectură. Credeți că, în felul acesta, umanul vă fi văduvit în exprimarea multelor valențe ale sale?

Eu am multă încredere în specia umană, nu am fost niciodată detractorul ei, oricît m-ar fi dezamăgit indivizii, luați separat sau chiar în grupuri relativ mari. De aceea, cred – cu puținele cunoștințe și observații pe care le posed în acest moment – că umanul are suficient viitor, chiar sclipitor, iar oamenii din viitor vor fi mai fericiți decît noi! Riscul înserierii este foarte prezent și acum, riscul înserierii proaste, în absența „fixării unui timp și a unui tip de lectură”. Se vede cu ochiul liber, oriunde în lume, că mulți, foarte mulți, tind să adere, fără să înțeleagă. Nu ne-ar fi slujit astăzi, în vreme de pandemie, ca generațiile de acum să fi avut un timp și un tip de lectură, fiecare la vremea ei? Credeți că ar mai fi apărut demonstrații împotriva purtării măștilor anti-Covid-19?

dirin popa poezie
Coperta volumului de versuri Stare de Urgență semnat de Dorin Popa

Dorin Popa, sunteți un asiduu al îndrăznelii: scriitor și profesor universitar, două ipostaze cărora nu le lipsește publicul. Cum vă organizați, aprecierile și respectul ambelor lumi demonstrează că o faceți foarte bine, pentru a putea participa și la viata universitară și la cea literară a Iașului?

Din păcate, nu mă simt, așa cum spuneți, un participant merituos la viața cetății, nici măcar la viața cetății literare. De multă vreme, nu mă întîlnesc decît la alegeri cu ceilalți colegi, care fac parte din Uniunea Scriitorilor – filiala Iași. Chiar îmi propun să devin mai vizibil printre ceilalți scriitori din Moldova. Dialogul nostru are, după cum vedeți, un caracter motivațional, întrebarea dvs. stîrnindu-mi dorința de a fi prezent, din nou, în viața scriitoricească.

În viața universitară, da, am fost foarte implicat mereu, avînd ore în toate cele trei etape ale procesului Bologna: Licență, Masterat, Școală doctorală Litere. S-a întîmplat să fiu printre primii profesori Bologna ai universității noastre, chiar în promoția de debut, împreună cu Mircea Miclea, de la Universitatea din Cluj și Mihaela Miroiu, de la Universitatea București. Bineînțeles, au mai fost cîțiva de la alte universități din țară, pe care nu mi-i amintesc pe moment.

Apoi, calitatea de expert CNCSIS și cea de evaluator ARACIS mi-au permis, mulți ani de zile, de la început chiar, să cunosc în detaliu, în domeniul meu – comunicare -, aproape toate universitățile din afara perimetrului Moldovei. Am practicat mereu, bineînțeles, respectînd toate grilele de competență, un soi de evaluare neîncruntată, apropiată de un foarte riguros schimb colegial de experiență. Cunoscînd cei mai buni profesori, prin evaluarile ARACIS, i-am invitat, mai tîrziu, în proiectele pe care le-am condus: Idei și POSDRU, reușind să construiesc echipe foarte solide din punct de vedere științific. Am creat, astfel, cu ajutorul proiectelor POSDRU, prima Școală postdoctorală, cu eforturi firești, ajutînd chiar ministerul în găsirea cadrului legislativ propice inițierii școli , care, pînă acum 10 ani, nu a existat în România.

Să nu uit prezența în comisiile de obținere a doctoratului, la Universitatea Babeș-Bolyai, la Universitatea din Tirgu-Mureș, la Universitatea București și la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, la care sunt angajat. Ca să nu lungesc nepermis răspunsul, vă spun doar că și prezența în aceste comisii mi-a adus o paletă bogată de experiențe intelectuale, științifice, absolut benefice rafinări profesionale.

La Universitatea de Vest din Timișoara, am fost invitat vreo doi ani, pentru a susține cursuri la nivel masteral, în regim comasat, avînd publicat un volum într-un domeniu comunicațional în care nu aveau, atunci, un specialist!

Socializăm prea mult în lumea literară și ajungem să premiem mai mult buna vecinătate cu anumiți autori decât valoarea reală a unor opere?

Cine poate știi valoarea reală a unei opere? Eu sunt fan Ieronimus Bosh, Van Gogh & Salvador Dali. Dintre cei trei, doar Dali s-a putut bucura de valoarea operei sale! Van Gogh nu a vîndut decît un singur tablou, cu pile, în timpul vieții; absolut de poveste, legendară pentru mine. Astăzi, un tablou al lui Van Gogh se vinde cu zeci de milioane de dolari. Dacă ar fi avut în timpul vieții doar o zecime din bani pe care îi valorează acum un singur tablou al sau, ar fi trăit ca un nabab, nu în vîrf de munte, singur și stingher, încercînd să fie institutor.

Vă puteți imagina că Ieronimus Bosh a fost contemporan cu Ștefan cel Mare? Credeți că Ștefan a auzit de uriașul pictor care era contemporanul său Bosh? Nu ar fi fost splendid ca Ștefan al nostru să socializeze cu minunea umană, absolut incredibilă, care a fost Bosh? Nu, nu socializam prea mult, socializăm prea puțin încă, la cît ne permite deja tehnologia.

Și nu din cauza unei prea mari socializări un autor modest pe nume Gabriel Chifu obține Premiul Național Eminescu, în România care are poeți extraordinari. Vă pot spune 10 nume de poeți români contemporani mult mai talentați decît Chifu. Dar pe cîțiva tot vreau să-i amintesc aici, măcar în acest dialog să obțină Premiul Eminescu, pe care îl merită, bineînțeles în opinia mea : Florin Iaru, Radu Vancu, Marta Petreu, Romulus Bucur, Viorel Padina, Magda Cârneci, Dan Coman, Robert Șerban, Claudiu Komartin, Bogdan Ghiu, Viorel Marineasa și Angela Marinescu.

În 1998, am fost invitat la Bratislava, la Congresul Mondial al poeților, unde s-a organizat și un concurs. Spre mirarea mea, mi s-a acordat prima mențiune, fiind singurul din Europa de Est dintre cei premiați, alături de un britanic, un suedez și un belgian. Premiul întîi i-a fost conferit lui Thomas Transtromer din Suedia. M-am împrietenit oarecum cu Transtromer și cu soția sa, corespondînd apoi cîțiva ani. Peste trei ani, în 2001, Thomas Transtromer obținea Premiul Nobel. Vă uitați oarecum mirată la mine, aproape nimeni în România pare sa nu fi auzit de acest mare poet suedez, deja plecat dintre noi de 9 ani. Nu-i așa că viața este mereu surprinzătoare și deosebit de frumoasă, cu sau fără socializare? Dar mai bine cu.

Premiu economic sau prestigiu?

Nu se poate ambele? Prix Nobel le oferă pe amîndouă, iar Prix Goncourt, numai prestigiu!

Cât e vanitate în raportul generațional din lumea literară?

Nu pot să îmi dau seama, cu atît mai mult cu cît, înaintînd în viață, parcă am reușit să mai scap nițeluș de vanități și nici să nu mai sufăr pentru vanitățile celorlalți, cosiderîndu-le chiar boli de creștere. Creștere în vîrstă, creștere în cultură, creștere în responsabilitate față de tine și, dacă se poate, față de ceilalți.

Fac parte dintr-o generație, în opinia mea, năpăstuită, gata să sucombe între două fronturi, generația celor care aveau în jur de 30 în ’89, cînd a plecat Ceausescu. Am crezut atunci (și despre mine și despre colegi mei) că nu suntem afectați de comunism, că suntem liberi, pregătiți pentru societatea democratică la care doream să punem umărul!
Din păcate, nu era deloc așa, mulți dintre cunoscuți mei ajungînd să mă dezamăgească în mod aproape straniu, dorind, subit, să se îmbogățească sau să capete putere politică, iar unii nerezistînd în libertate, murind chiar, între timp.

Consumul de libertate le-a fost fatal, așa cum era foarte aproape să mi se întîmple și mie. De bucurie că am scăpat de Ceaușescu, în decembrie-ianuarie, 9 zile mi-a curs sînge din nas, de emoție. Nu mi-a curs niciodată, pînă atunci, sînge din nas! A trebuit să mă internez la Spitalul Sfîntul Spiridon și am avut noroc de un doctor tînăr și bucuros ca și mine pentru acele evenimente, Traian Ghindaru, acum profesor universitar, șef de disciplină, care m-a salvat, fără operație, cum propusese un medic în vîrstă care era de gardă în momentul internării, noaptea. Îmi amintesc, acum, starea spitalului în 1989, dar și faptul că, în cel mai mare spital din Moldova, eram aproape singur, cel puțin pe etajul în care eram internat. Curios, lumea nu se mai interna, căderea comunismului le-a adus un plus de sănătate.

Generația care are acum în jur de 30 de ani, probabil că mă privește că pe un dinozaur, nemainteresîndu-i cum am trăit înainte de 89. De aceea, cred că la întrebarea dvs. nu se poate răspunde ținînd cont numai de separația generațiilor prin vîrstă, ci trebuie analizate atent vechile condiții ale formării, condițiile prezente, raporturile cu literaturile contemporane și cu scriitori de astazi ale generațiilor aduse în discuție.

Cum caracterizați reforma presei tradiționale sub presiunea exercitată de expansiunea mediilor digitale?

Îmi vine să spun că, de fapt, coabitează tot mai consistent și că, de o bună bucată de vreme, nu mai zăresc animozități evidente între mediile tradiționale (deși mă întreb cît vor fi fost tradiționale media, în scurta lor istorie) și mediile digitale.
Era digitală a fost, oricum, anunțată de cîteva decenii și, deci, nu a constituit o surpriză, mai ales pentru cei ce lucrau în presă, fie presă scrisă pe hîrtie, radio sau TV. Să știți că apariția tiparului lui Gutenberg nu a fost primită peste tot, în toate mediile de atunci, cu bucurie. Cine se opunea tiparului, la începuturi? În primul rînd copistii și mediul lor (călugări, preoți, oameni mănăstirilor). Existau cărți, volume și înainte de apariția lui Gutenberg, ele erau multiplicate, prin transcriere de mînă de către oameni specializați în această indeletnicire, preponderent călugări din mănăstiri, care, odată cu apariția tiparului cu caractere mobile, au fost nevoiți să se recalifice sau, ca să respectăm termeni întrebării, să se reformeze. Nu mai lungesc discuția, amintesc doar că a existat tipar și înaintea celui al lui Gutenberg, numai că elementele erau fixe, adică pagini întregi trebuiau sculptate. Chinezi au tipărit primii, cu sute de ani înainte de Gutenberg.

Mai tîrziu, chiar atunci cînd presa scrisă (și în special ziarul) era într-o expansiune ce părea de neoprit, cînd patru mari ziare franceze au ajuns la uriașul tiraj de un milion de exemplare zilnic, în preajma primului război mondial, a apărut radioul. Acum, în Franța, nici un ziar nu are un milion de exemplare tiraj, deși într-o sută de ani, populația țări a crescut de cîteva ori. Cu asta, va puteti face o idee despre puterea de atunci a ziarului.

Bineînțeles, cam în urma cu o sută de ani, pentru scurtă vreme, ziarele s-au opus fantastic expansiuni radioului, ajungînd, în mod ridicol, ca Parlamentul francez să adopte o lege care interzicea difuzarea știrilor radio pînă la prînz, adică pînă la epuizarea vînzări ziare de dimineață. La fel, cînd Televiziunea, în anii 60 ai secolului trecut, începea să aibă audiență majoră, studiourile de film au refuzat difuzarea filmelor la TV, ba chiar și-au obligat vedetele de film să nu aibă colaborări, să nu apară pe micul ecran.

Întotdeauna, la apariția unui nou mediu de comunicare, mediile prezente deja pe piața s-au opus. Oricum, imaginea vă cîștiga bătălia pe termen lung cu orice text scris, dar, după cît se poate observa acum, cele două medii își vor face loc în spațiul public împreună, în viitorul apropiat!

Trăim cu impresia că ne decidem gusturile deși amprentele digitale pe care le lăsăm fac să fim monitorizați și, subtil, împinși în lumea „recomandărilor”. O să ajungem să citim tot după recomandările unor taggers?
Unii, da, alții, nu. În prezent, nu aveți impresia că mulți, foarte mulți, respectă recomandările primite? Fără să vreau, găsesc pe multe pagini de FB citate din Osho, din Coelho, din Octavian Paler, din Dan Puric, din Adrian Păunescu. Pe oameni aceștia cineva îi ajută să descopere că le place mult Paler, Osho, Coelho, Păunescu și Puric, le face un bine, nu?

Cred că nici Paler însuși nu a crezut că va avea o asemenea posteritate digitală. Am fost în relații amicale, mai ales că ne-am nimerit în aceeași serie de creatori, în 1994, la Casa scriitorilor din Neptun și nu mi s-a părut că ar avea dorința de a fi atît de popular.

Faptul că suntem monitorizati nu mă supără deloc și consider normal să fim. Dacă monitorizarea mă ajută să mă cunosc mai bine este foarte ok. Și așa nu mai am mult timp la dispoziție să aflu despre mine tot ce mi-ar plăcea să știu!

Trăiesc în Spania și, mai mult ca sigur, nu mă cunosc cu tot ce e nou în literatura română. Recomandați-mi o carte despre care credeți că s-ar putea să nu-mi placă. Mă provoc să o recenzez.
M-aș bucura dacă ați citi romanul „Scriptor” al ieșeanului Codrin Liviu Cuțitaru, apărut la Polirom și romanul „Transparență” de Radu Vancu, publicat de Humanitas, poate cele mai bune romane aparute la noi în ultimi ani. Și încă o carte de Radu Vancu, un jurnal, „Zodia cancerului”, tot la Humanitas editat.

Cum poate un scriitor anihila, măcar parțial, saturarea publicului? Cum se captează public nou?

Nu știu. Dvs.credeți că poate?

Pandemia ne-a reamintit cum e realitatea. În contextul acestor luni de izolare, ce a reprezentat poezia: o adaptare la situație sau o de dorit inconștiență?

Nu, inconștiență în nici un caz, dimpotrivă, ba parcă chiar și lucrurile mici, neimportante pînă acum, au căpătat pregnanță, consistență, au devenit pline de sens și de semnificații nevăzute pînă ieri! Am revăzut, în această perioadă, multe, prea multe, momente din existența mea și o vreme am crezut, am sperat că voi găsi, în sfîrșit, răspunsurile cele mai adecvate la întrebările și nedumeririle mele din toate anotimpurile, din toate zilele de pînă acum. Dar nu a fost așa, speranțele, așteptările mele, ca mai totdeauna, au fost alături de ceea ce am trăit, visat și fumat. Am rămas la fel de pasionat fumator, ca în anii liceului și ai facultății. Realitatea trăirilor nu s-a suprapus, nici de această dată, cu plăsmuirile și frisoanele visului, cu elanurile pe care teama le sădește, compensatoriu, în suflete.

Viețile noastre, oricît de ponosite și oricît de pierdute, oricît de private de vitamine sau tocite de neîncrederi misterioase, abrupte, au, cu totul captivant și miraculos, izvoare uimitoare de putere și încredere, izvoare cu apă vie, care te pot trezi din mormîntul pe care de decenii ți-l pregăteai cu asiduitate. Totul este să fii încă viu, restul nu mai contează. Restul te încîntă, te vrăjește și te hrănește, așa cum nu mai sperai că ți se poate întîmpla. Pot spune, fără să mă tem prea tare de ridicol, că viața noastră este mult mai puternică decît noi și că ne aduce, uneori pe tavă, daruri la care nici nu îndrăzneam să gîndim.

Pentru că vă citesc pe chip o undă de nedumerire, voi limpezi spusele de pînă acum prin cîteva cuvinte mai apropiate de realitatea trăită, de realitatea mea. Pandemia m-a gasit lucrînd cu sîrg la amenajarea mormântului propriu, tocmai cînd îi stabileam dimensiunile reduse, după puterile mele, cînd îmi spuneam că, fiind înalt, mă voi ghemui puțintel, să pot încăpea, după slabele-mi posibilități și după meritele scheletice. Nu munceam cu mare tragere de inimă, doar cu atenție și bună cuviință, căutînd să nu-mi întîlnesc vecinii prea des și mai ales să nu mă întind la vorbă. M-a înecat și plînsul uneori, dar nu prea des, nu voiam să fiu plingareț lîngă propriul mormînt.

Ca să nu mai lungesc vorba și fiind acum convins că înțelegeți minunat ceea ce mi s-a întîmplat, vă pot mărturisi dintr-o suflare că Pandemia m-a găsit preocupat de modul în care îmi voi croi mormîntul, iar acum sunt hotărît să îmi zidesc o casă nouă, în care să viețuiesc, împreună cu soția mea, Alia, o zi, două, trei, un an, un deceniu.

M-ați întrebat dacă poezia a reprezentat o adaptare în aceste luni de izolare și vă răspund că nu. Poezia nu poate fi never adaptare, dimpotrivă.

Nu știu, bineînțeles, ce este poezia, dar știu sigur că, dacă nu-i izvorul acela cu apă vie despre care va povesteam în urmă cu cîteva minute, se află pe undeva pe aproape, în preajma acelui miraculos izvor. Și, în plus, are o putere teribilă, are puterea acelui poet ftizic, anemic și care a detonat versul acesta magnific si mereu actual: „aud materia plîngînd”.

Nu s-a auzit, în aceste luni, cu adevărat, materia plîngînd?

A intrat la tipar volumul de versuri „STARE DE URGENȚĂ, în spatele ușilor închise – antijurnal de izolare„, pe care l-am scris din martie pînă în august 2020. După cum v-ați dat seama, pandemia m-a găsit în starea mea de urgență și poate că, cine știe, cu urgența ei, m-a scos deja din acea stare.

Așa mă gîndesc, uneori, că starea de urgență a lumii, paradoxal, m-a scos din starea mea de urgență – peltică, poate leneșă, poate vag poetică.


Dorin Popa este Profesor la Universitatea din Iași, date biografice aici

Acei minunaţi ani. Marian Ilea (interviu)

ilea

Într-o literatură, de ambiții productive, Marian Ilea nu a făcut altceva decât să colonizeze o lume cumva subestimată scriind despre „Acei minunaţi ani”.

Laura Dragomir: – Copilăria e contagioasă într-un fel brusc, despre care nu se pot face predicții. După ce v-am citit, am simțit că mi s-a dat posibilitatea să mă înțeleg cu propriile-mi vârste. De ce ați vrut să știți despre timpurile acelea abia acum, la atâția ani de când scrieți?

Marian Ilea: Copilăria e un tărîm sigur care se reazămă de copilăriile bunicilor, părinţilor şi apoi copiilor, nepoţilor fiecăruia dintre noi. Nu cred că lumea copilăriei a fost subestimată vreodată. Am scris “Acei minunaţi ani” în etape, în fragmente de copilărie care în douăzeci şi vreo cinci de ani, a devenit o carte a copilăriei, despre copilărie şi, culmea… cu un astfel de fragment, “Circul”, pe care-l găseşti în carte, am debutat în revista “Familia” în anul 1983. E, de fapt, primul text definitiv pe care l-am dus în Oradea, am discutat cu redactorul-şef de atunci, i-am dat textul pe care l-a citit cît timp am mers să bem o cafea “în vecini” de sediul redacţiei, pe malul apei. Cînd m-am întors, mi-l amintesc şi acum pe Dumitru Chirilă care m-a privit scrutător şi mi-a spus: “E frumos textul dar ştiţi… mie mi-e greu cu proza asta întreruptă. Am dat textul domnului Vasile Spoială la citit, e bună şi a doua opinie”. Domnului cu pricina, care avea o mustaţă impresionantă, i-a plăcut textul şi m-a întrebat: “Pot să vă prezint eu în revistă, domnule Ilea?”. Mi-a plăcut că nu mi-a spus “tovarăşe Ilea”. Aşa că: “micii munchauseni de cartier”… încerc să-mi aduc aminte cum a fost prezentat textul în revistă… au apărut în revistă.

În spatele acestui debut s-a aflat Ioan Moldovan, actualul director al revistei “Familia”. Atunci era profesor de limbă şi literatură română în Baia Sprie şi apoi la Liceul Mihai Eminescu din Baia Mare. Începusem să scriu fiind vecini de scări în acelaşi bloc. După ce am umplut şase caiete mari şi late şi groase cu texte, îmi fixasem normă zilnică de pagini scrise timp de un an de zile. Doream să stăpînesc, în primul rînd, meseria scrisului de proză. Cred că şi azi caietele alea sînt prin podul casei. Povestea o ştia Laurenţiu Ulici care mi le-a cerut de vreo cîteva ori.

Ei, după experienţa aia de un an de zile, am scris prima proză scurtă – “CIRCUL”, cu care am debutat. Am mai scris cîteva fragmente din “Acei minunaţi ani” care au apărut în cartea de debut “Desiştea”, Editura Cartea Românească, anul 1990. Prozele “Desiştei” erau puternice, despre o lume rurală care dispărea, tot dispărea de vreo patruzeci de ani, sun opresiunea cizmelor bolşevico-staliniste şi comuniste în România. Aşa că… fragmentele despre copilărie au trecut neobservate. La fel s-a întîmplat şi-n “Desiştea II” cu alte texte-fragmente care, încet-încet, au dus la cartea despre care m-ai întrebat.

-O carte analgezică, dacă e să ne raportăm la dificultatea hrănirii necesităților sociale în timpul pandemiei.

-Cartea, în general, şi “Acei minunaţi ani”, nu are cum hrăni necesităţile sociale în timpul pandemiei. Poate să aibă o anume viaţă în ea, să fie ca text viu şi să ofere momente de uitare a prezentului pandemic.

-Este scrisul o formă disimulat-simbolică de-a spune că vă e dor de ce odată, copil fiind, ați probat?

-Cînd ţi-e dor de ceva, chiar disimulat-simbolic, nu te apuci de scris. E bine ca-n scriitură să ai liniştea şi coerenţa a ce ai de spus, altfel cititorul îşi vede de ale lui.

-Ce a determinat să se întâmple acum povestirile? Au apărut în foileton, nu?

-„Acei minunaţi ani” a apărut în foileton la Literomania, o revistă online condusă de Adina Diniţoiu şi Raul Popescu. Le-a plăcut, a apărut şi mi-au spus că reacţiile au fost pozitive dinspre cititori. Au făcut şi trafic. I-am oferit-o lui Teodor Dună pentru Tracus Arte. Andra Rotaru a promovat apariţia cărţii.

Vorbind de virtuțile scriitorului, cum se obține demnitatea unor personaje plecate din realitate spre narațiune, cât acces are autorul la modificări în așa fel încât să nu deterioreze vocea adevărurilor de la care s-a pornit?

-Accesul unui prozator la demnitatea personajelor sale e nelimitat. Numai că… la un moment dat, personajele obligă scriitorul să fie lăsate de capul lor, cu adevărurile lor. Altfel, scriitorul are de furcă cu propriile-i personaje, pierde vremea şi nu e bine să te crezi un soi de divinitate, să stăpîneşti destinele personajelor pe care le-ai creat. Ideal e să le laşi să-şi vadă de drum… opţiuni, demnitate şi alte multe cuvinte care spun puţin, cîtă vreme fiecare personaj îşi vede de viaţa lui. Scriitorul le poate ajuta cu propriu-i stil, dacă are! Dacă nu, asta e!

-Nu toți cei care au trăit copilăria au putut fi și copii. Cum a fost copilăria lui Marian Ilea, la ce s-ar întoarce, ce ar exclude?

-Poate aşa pare în unele cazuri, deşi nu cred. Pe cei care-ţi spun că n-au trăit copilăria, indiferent de conjuncturi, drame, tragedii şi alte dureri contemporane cu ei, nu-i cred. În “Acei minunaţi ani”, e un dialog între personajele-copii în care apare problema asta: “Noi, ne trecem aici cu copilăria noastră şi nu trăim ca-n Tom Sawyer, Margasoiule”… şi atunci s-au apucat să fure corolabe din grădina dintre blocuri ş.a.m.d.

Copilăria mea a început atunci cînd bunicul dinspre mamă a fost căutat la Ieud de către Teleki Sandor, fost prim-ministru al Ungariei, fost ministru al Culturii la Budapesta, care îşi construise un castel la Pribileşti, în comuna Satulung, şi avea o herghelie de cai de rasă. Teleki s-a interesat dacă în Maramureş e un negustor de cai bun, “tuşer” se numeşte la noi, şi aşa a ajuns în anul 1940 la bunicul. Ion Bizău a lui Foflată se numea şi era cunoscut ca tuşer pe Valea Izei pînă-n Koaşa (Kosice). Ca să-ţi vîndă calul, îl întinerea într-o noapte cu creme de pantofi şi ţi-l vindea în tîrg la Kosice.

Tragedia apărea la prima ploaie cînd dintr-un bidiviu cumpărat pe vreme cu soare, te trezeai cu o mîrţoagă plouată. Bunicul era din Cuhea (Bogdan-Vodă), o comună de început al Maramureşului, mejdă cu Ieudul. Acolo, în fiecare noapte, era graniţă sătească. Dacă doreai să treci cu căruţa, plăteai vamă. De acolo se pregăteau transporturile cu animale către tîrgul din Kosice. În Cuhea a avut loc o “crimă de cuţit” pe treptele bisericii, la ieşirea de la slujbă şi autorităţile n-au aflat cine a fost criminalul. Străbunicul meu a făcut puşcărie şase luni deoarece se certase, cu vreo două săptămîni în urmă, cu “mortul”. Nimeni n-a spus nimic. Străbunicul s-a dus la Szeged în puşcărie.

Familia vinovatului de “crimă de cuţit” a hrănit, zi de zi, familia bunicului. Aşa era tradiţia atunci. Lucrurile sătenilor se rezolvau de către săteni. Din lipsă de probe (străbunicul nici măcar n-a fost la biserică atunci), ungurii l-au eliberat. Şi s-a închis speţa.

Bunicul a venit de ginere în Ieud. Bunica avea cel mai sănătos rîs din lume. Rîdea cu tot trupul. I-a făcut bunicului două fete şi doi băieţi. Ioana a fost mama mea.

Teleki a venit în Ieud, a discutat cu bunicul. I-a oferit postul de administrator al moşiei. Aşa a ajuns Ion Bizău a lui Foflată din Ieud la moşia lui Teleki şi apoi în Mireşul Mare.

Mama era o cîntăreaţă excepţională. A cîştigat Festivalul Maria Tănase, etapa naţională. I se spunea “Ciocîrlia din Transilvania”. I s-a propus să opteze pentru o carieră de profesionistă. La voce, o comparau mulţi cu Maria Tănase. Numai că… în Ieud se ştia că foflăţenii din sat care stau în Mireşul Mare, au o fată de măritat. Aşa a apărut tata, Grigore Ilea a Văleanului, în peţie. Tata a fost sondor la Ocna Mureş, apoi la Uioara. Cînd a luat-o de nevastă pe mama, era tot sondor dar la Baia Sprie. Eu m-am născut la dispensarul comunal după aceea. Doctorul Căluşeru a supravegheat naşterea mea. Fiul lui a fost cunoscut ca felcerul comunal care a dat de 14 ori la medicină, la Cluj. Învăţase la biologie o singură lecţie. A paisprezecea oară s-a dat ca subiect ceea ce ştia feciorul doctorului Căluşeru, fecior care din felcer a ajuns doctor.

Noi… acum scriu despre mama, tata şi cu mine (vorba scrisului lui Cristian Popescu, cel din “Familia Popescu”, prieten drag mie mai tîrziu) ne-am mutat în Baia Sprie cînd aveam trei ani. Cînd eram de patru ani, a apărut şi fratele meu, Daniel. Îi ziceam Dănuţ. Ne-am mutat la bloc în Baia Sprie şi… au început “Acei minunaţi ani”.

Despre bunicii dinspre tată am scris în “Desiştea”. Bunicul Văleanu venea la noi iarna să ne tragă cu sania. Fusese în război. Lucrase la un spital englezesc, ca prizonier în Siberia. Directorul spitalului a ţinut la el şi i-a propus să meargă cu corpul medical în Anglia. Să se mute acolo, nu să pornească în băjenie din Siberia la Ieud. Patru luni a durat drumul acela. Bunicul a mers cu vaporul, cu trenul, pe jos, pînă a ajuns acasă. În Ieud. Cînd a intrat în curte, şi-a chemat nevasta. Au făcut un foc mare şi au ars hainele cu care venise. Puşcau miile de păduchi atinşi de flăcări.

-Sunteți scriitor sau vă simțiți așa?

-Sînt autor de poveşti, spun poveşti peste tot. Şi interviul ăsta mi-ar place să iasă ca o poveste. Important e, cred, să ai stilul tău, felul tău de a le spune. Vezi povestaşii care trăiau în America de Sud şi purtau poveştile dintr-un loc în altul. Pentru un blid de mîncare. Aşa zic că mi-a plăcut să fiu şi aşa am fost.

-Probabilitatea cooperării stă în mâinile actorilor vieții literare. Vorbiți-mi despre toți cei implicați în proiectul “Acei minunați ani”!

-De aceea cooperarea, actorii vieţii literare din România, succesul unui scriitor, sînt esenţiale în lumea de azi… nu erau însă aşa în lumea poveştilor. Foarte mulţi oameni se află în spatele cărţilor mele. Începînd cu fiul meu, Alexandru, care mi-a făcut coperta, fratele meu şi soţia lui, Dominique Ilea, Ramona Tomoiagă… scriu pe hîrtie cu pixul şi apoi dau textele la cules. Nu lucrez cu computerul. Aşa că o întreagă echipă pune umărul şi o face bine. A făcut-o bine şi la “Acei minunaţi ani”.

-Viața se petrece mereu. Am întrebat despre trecut, întreb și despre acum. Chiar zilele acestea am putut vedea pe pagina dumneavoastră de Facebook și pe cea a lui Mircea ( n. r. Bochis) că a apărut „Frizeriile din Medio Monte”. Ce-mi povestiți despre carte, ce-mi confirmați, ce urmează să descopăr ulterior ca cititor?

-Despre textul “Frizeriile din Medio Monte”, îţi spun că, iniţial, a fost citit la Cenaclul “Junimea”. Ovid S. Crohmălniceanu mi l-a cerut. L-a dus acasă să-l mai citească. Era lucru rar. Duminică dimineaţa m-a sunat. Locuiam în cartierul Balta Albă. M-a rugat să vin la el acasă să bem o cafea. Era un lucru şi mai rar. Mi-a explicat unde stă, punct de reper fiind Ambasada Angliei. Am ajuns. Am stat la cafea. Am povestit despre text. “Îmi place foarte mult. Aş mai fi citit măcar încă o dată atîta text. Dar… ce ai vrut să spui în el?”.

N-am înţeles atunci. Apoi a apărut Mircea Bochiş cu ideea “Frizeriilor din Medio Monte”. Am adăugat texte cu frizeriile şi am integrat textul cel vechi. Aşa s-a născut partea a treia a trilogiei cu Medio Monte.

-Văd lucruri asemănătoare doar scrisului, văd fidelitate agresivă numelor cunoscute, văd cărți care „se rezolvă”. Cum se scapă de genul ăsta de sectarism?

-Că-n lumea literară se rezolvă multe… aşa o fi. În orice literatură a oricărei ţări, s-au tot rezolvat multe. La noi, însă, să nu uităm ceea ce spunea Alexandru Vlad (mare prozator şi bun prieten pe care l-am întîlnit pe Vîrful Vlădeasa cîndva): “La noi succesul e perisabil”, spunea… şi avea, şi are dreptate. Cînd scrii la Baia Sprie, cînd ai avut toată viaţa buletin de Baia Sprie, sectarismul nu cred că ajunge să te intereseze. Cu Gheorghe Iova, acasă în Baia Sprie, am povestit despre ce se petrece la Bucureşti în timp ce se juca în grajdul grădinii cu două capre şi un ţap. Atunci ţineam animale de care se ocupa socru-meu. “Nu mai plec de aici”, mi-a spus Gheorghe Iova.

-Berto Romero, unul din importanții comediei spaniole, spunea că „e mai important cum povestești decât ce ai trăit”. Se aplică citatul pentru „Acei minunaţi ani”?

-E important ce spui şi cum spui. Ar fi ideal să ajungi la a spune/scrie şi lumea să te citească spunînd “Ăsta-i Ilea”, numai el spune/scrie aşa. Eu îmi imaginez că povestaşii (avem şi noi în Maramureş povestaşi) trăiau astfel de satisfacţii.

-Într-o lume în care totul durează puțin, cum menținem cărțile?

-Închei interviul cu un text din “Diplomele maramureşene din secolele XIV-XV” care tocmai despre ce spui/scrii, şi mai ales cum scrii, depune mărturie: “1411, 21 aprilie, Caşovia (Kosice, Slovacia). Regele Sigismund confereşte lui Stanislau, fiul lui Ioan din Dolha, fraţilor sei Ioan, Georgiu şi Bogdan unchilor sei Georgiu şi Andrea, fiii lui Ioan, Voivod, moşiile Rosalia (azi Rozavlea), Şieu, Strîmtura, Botiza, Petrova, Leordina, Poienile de sub munţi şi Cuhea (ori Bogdan Vodă), mai ales pentru moartea verului lor Michail, fiul lui Elie, căzut în rezbelul contra polonilor”.
Contează foarte mult şi cum spui! Cărţile, ca şi textele maramureşene, ştiu să se păstreze singure atunci cînd sînt parte a memoriei colective a oamenilor! Dacă nu-s, nu se păstrează. Despre pariul cu posteritatea, e cu totul altă poveste care poate crea, cel mult, confort scriitorilor.


Probabil că dacă pandemia ar fi lucrat altfel, aș fi vorbit cu Marian Ilea la o cafea. Pentru că un interviu înseamnă și să te bucuri să vezi pe cineva și, de ce nu, să-ți dai mâna râzând.

Moldova alege astazi

moldov alegeri 15 noiembrie 2020

Porumbelul și coțofana

Alegerile din Republica Moldova sunt în primul rând despre clarificarea opțiunilor împărțite între sfera de influență rusă sau  apropierea de Uniunea Europeană. Abia apoi intră în discuție personalitatea fiecărui candidat. Igor Dodon și Maia Sandu pot servi fiecare dintre ei ca arhetipuri ale politicii în estul european contemporan.

Primul tur de scrutin al alegerilor din Basarabia s-a desfășurat în paralel cu procesul electoral din Statele Unite, coincidență care a produs pentru România un adevărat spectacol, țara noastră fiind, ca de obicei, foarte interesată de ambele evenimente. Când te uiți în tocana folclorului de Facebook vezi că există multe voci care cred că atunci când vine vorba despre rolul -presupus- fundamental în alegerea lui Donald Trump în 2016, e de bine că Moscova „s-a băgat în borșul” Americii.

„Las să știe și ei ce ce știm noi, dintotdeauna: cum e să trăiești cu rușii-n coastă”. În general, în România, dar mai ales în Republica Moldova, e considerat de la sine înțeles că rușii „vor face ceva”, când e vorba de alegeri prezidențiale într-o zonă în care marele urs are interese, „Lucrurile le pot ieși mai bine sau mai rău, dar rușii trebuie să se implice” cred moldovenii de peste Prut. Se pare că și românii consideră că ar fi o regulă de bază implicarea ocultă a Rusiei în alegerile din zonele ei de influență. Măcar noi recunoaștem amprenta rusească cu destulă ușurință, spre deosebire de americani, care au probleme să admită mâna Moscovei în treburile lor, chiar după ce agențiile statale de securitate au confirmat cu probe că imixtiunea rusească a existat.

Conversațiile la vedere pe rețelele sociale, glumele străvezii la temă, arată că cel puțin noi suntem imunizați față de idea că imixtiunea marelui vecin de la răsărit în ciorba locală nu poate fi niciodată o surpriză pentru cei ce trăiesc în zona noastră geoplitică.

porumbelPreședintele în exercițiu la Chișinău și actual candidat, Igor Dodon, a lansat o zicere parafrazată: „Nu schimbați porumbelul din mână pe coțofana de pe gard”. Porumbelul ar fi dumnealui iar contra-candidata coțofana. Reacția: un val fără oprire de meme cu porumbei.

Dincolo de faptul că alegem o tabără sau cealaltă, e importantă baza comună, ceea ce ne unește. După cum umorul internautic arată suntem conștienți cu toții de prezența rusă. În Modova, amestecul rusesc se face fără perdea, fără un minim efort diplomatic de spoire a realității, altfel de cum procedează în restul lumii; e chiar considerat implicit, ca în oricare altă fostă republică sovietică. Poate că e o chestiune de onoare a Rusiei, interesată sau nu de respectiva țară se simte datoare să păstreze impresia puterii din umbră. E o polarizare eternă, ce nici măcar nu mai trebuie demonstrată. Singurul lucru ce contează astăzi e reacția populară la urne, ca instrument de măsură al intoleranței citadine față de această idee.

Deci rămâne de văzut de ce parte cade votul. Partida a început. Și cum se întâmplă în România, în alte țări din zonă, marcate de o puternică mișcare a forței de muncă adulte plecată să facă un ban în afara granițelor, reprezentanții Diasporei sunt dintre cei care își spun în gura mare punctul de vedere. Se pare că e important să ieși, să vezi lumea, să vezi ce înseamnă cu adevărat Europa, cum se trăiește fără Rusia privind peste umăr. Turul întâi între pro-rusul Igor Dodon și pro-europeana Maia Sandu, i-a dat câștig de cauza candidatei, ceea ce a fost o surpriză pentru campania lui Dodon, pentru conservatorii filo-ruși, în general.

Privind repartiția pe țări a voturilor diasporei, există o zonă unde Igor Dodon a fost preferat față de Maia Sandu. Vorbim despre diaspora care a votat în Federația Rusă, urmată de cea din capitala Turciei, Ankara. De fapt, în Federația Rusă a câștigat al treilea candidat, cel ce nici nu va participa la alegerile din turul doi: Renato Usatîi. În Europa și Statele Unite, raportul a fost inversat. Țara în care Maia Sandu a fost candidată favorită este România, urmată de Polonia și Regatul Unit.

Nu întotdeauna câștigătorul din turul întâi este același cu cel din turul doi. Rămâne de văzut care din cele două tabere se va mobiliza mai puternic. Previziunile internaționale pariază pe victoria candidatei Maia Sandu.

Polarizarea se face între Rusia și Europa, ca și cum Moldova, ca și restul țărilor din zonă, ar trebui să fie împăcată cu condiția ei de colonie ce trebuie să aibă o umbrelă protectoare. Cetățenii aleg de fapt, între două moduri diferite de a vedea lumea. Iar prezența masivă la urne, fără precedent, a moldovenilor aflați peste granițe, arată că importanța alegerilor a crescut considerabil. Păstrând metafora avicolă a președintelui Dodon, rămâne de văzut cine e porumbelul și cine e coțofana.

Autori: Laura Cătălina Dragomir & Nona Oprixor

Miraj albastru, miraj rosu

miraj

Acest articol se scrie în timp ce candidatul democrat la președinția Statelor Unite, Joe Biden, se adresează națiunii cerând calm și răbdare. Numărătoarea voturilor nu s-a încheiat, dar suspansul s-a diluat. Cei ce au stat cu ochii pe diagrame urmărind situația candidaților de-a lungul acestor alegeri știu că rezultatul era unul previzibil. Dar anunțul oficial se va face doar când și voința tuturor celor ce au trimis ¨un vot într-un plic¨ va fi ascultată, ceea ce poate dura cam pàna  la data de 12 noiembrie. Aflându-mă printre cei ce au comparat poziția candidatului Biden cu cea a candidatei Hilary Clinton acum patru ani, în fiecare stat, pot spune că diferențele între cei doi democrați sunt multe și da, de această data, victoria democrată a fost clară. Dar dacă ești printre cei ce nu au avut timp de astfel de analize compulsive îndelungate, e foarte posibil ca „mirajul rosu” să îți fi luat ochii.

Două mari elemente ce au cântărit decisiv în victoria lui Donald Trump în urma cu patru ani, lipsesc acum: primul este factorul surpriză. Majoritatea celor ce l-au votat erau curioși să-l vadă la conducere, indiferent de motiv. Acum mulți dintre ei îl cunosc și nu sunt indeajuns de satisfăcuți. Evident, președintele în functiuni trezește mari pasiuni, având atât sustinători cât și opozanți foarte deciși. Atitudinea față de el a dus la o mobilizare fără precedent. Analiștii spun că votul pro-Biden nu înseamnă neapărat o aprobare ideologică, cât reprezintă un vot anti-Trump. Cu peste 74 de milioane de voturi obținute pană acum, Biden a doborât recordul stabilit anterior de președintele Barack Obama, ce obtinea aproximativ 69,5 milioane de voturi în 2008. Al doilea factor este reprezentat de atitudinea fată de pandemia cauzata de COVID-19. Nici unul din scandalurile de până acum nu a reușit să provoace o mai mare desprindere a multor susținători republicani așa cum a facut-o modul de gestionare a acestui crize de sănătate.

Ne aflam în fata uneia dintre cele mai stranii situații politice văzute de mulți dintre noi de-a lungul vieții, chiar dacă eu, ca de altfel multi pasionati urmaritori de seriale, m-am mai împiedicat de ceva asemănător. Doar că e prima data când se întâmplă în viață reală. Am trăit-o anterior văzând sezonul 5 al serialului House of Cards, în care Frank Underwood reușește să fure alegerile. „Eh, un serial doar!”, veți spune. Nu, dragii mei. Serialul arată o posibilitate reală. Am refăcut invers drumul scenariștilor ce au creat această lovitură de stat fictivă, investigând fiece situație electorală și într-adevăr, legile americane permit posibilitatea a ceea ce acești scenariști au gândit. Frank Underwood e un președinte de ficțiune cum nu au existat în viața reală în America. Sunt convinsă ca mulți cunoscători ai legilor electorale au privit serialul uimiți de cât de ușor era „teoretic” ca temelia democrației să fie aruncată în aer. Dar ca să înțelegem de ce se poate „fenta” legea, trebuie să știm întâi că alegerile americane nu au nimic de-a face cu cele din Europa. Voturile cetățenilor americani nu au aceeași valoare, ele schimbandu-si greutatea în  funcție de statul de reședință în care cetateanul votează. În Europa suntem obișnuiți cu ideea de un om = un vot. Ei bine, în Statele Unite avem de-a face cu un puzzle interesant și complicat. Se poate ajunge în situația ca votul să fie decis nu doar de un stingur stat, la o diferență minimă de voturi între candidați, ci doar de o singură persoană. Și asta nu este o metaforă, nici o hiperbolă. Mă refer la problematica Electorului Transfug (The Faithless Elector) ce a primit îndeajuns de multă atenție academica în țara de origine a acestei idei atât de stranii.

Dar să dăm saltul de la ficțiune la realitate. Referințele la serialul Netflix, House of Cards nu sunt gratuite. Iar acest articol nu este partizan. Explică o situație de fapt, din perspectiva juridică, politică, și, dacă vreți, matematică. Nu este nici pro, nici contra. Indiferent dacă sunteți sau nu admiratori ai vreunuia dintre candidații reali americani, sunt convinsă că sunteți pe cale să aflați detalii pe care nu le cunoașteți despre alegerile din Statele Unite

miraj

Dacă sunteți fani ai unor seriale de tipul West Wing, House of Cards, sau dacă urmăriti o dată la patru ani alegerile americane, sunteți familiarizați cu ideea de Colegiu Electoral și cu cea de stat oscilant (swing state). În timp ce majoritatea democrațiilor lumii își aleg guvernanții printr-un vot popular, in Statele Unite, acesta nu este nici o garanție. Hilary Clinton și Al Gore au pierdut alegerile deși au câștigat la numărul de voturi. Desigur ați văzut la știri zilele acestea harta Americii colorată în roșu și albastru, cu numere asociate fiecărui stat în parte: California – 55, Texas – 38, etc. Aceste numere reprezintă delegații fiecărui stat. Când un cetățean din Florida votează pentru un candidat, de fapt votează pentru ca cei 29 de delegați ai acestui stat să îl reprezinte și să îl voteze în numele său pe candidatul castigător. În 2016, candidatul Donald Trump a câștigat statul Wisconsin la o diferență de 0,77% de candidata Hilary Clinton, transformàndu-se în primul republican castigător în acest stat de la Ronald Regan, în 1984. Nu contează dacă câștigi Wisconsin la o diferență de 3.000 de voturi, de 30.000 de voturi sau de 300.000 de voturi. Câștigătorul „ia totul”, cum cântă ABBA. În acest caz, ia posibilitatea de a fi votat de către cei 10 delegați ce reprezintă alegătorii din Wisconsin. În 2016, acest stat a fost decisiv pentru victoria generală a lui Donald Trump (republican), după ce anterior, statul votase în favoare lui Bill Clinton (democrat), pentru ambele mandate, și a lui Barack Obama (democrat), la fel. De această dată, în 2016, Wisconsin s-a dovedit un stat „oscilant”. Și sunt statele oscilantele cele care decid alegerile. De fapt, democrații nu se obosesc să facă campanie în statele care votează sigur cu democrații și nici republicanii nu cheltuiesc fonduri prețioase în state ce votează tradițional pentru partidul roșu. În schimb statele oscilante primesc și peste 30 de vizite de campanie ale ambilor candidați. Așa că votul unei persoane dintr-un stat oscilant devine incredibil de valoros.

Să revenim la Colegiul Electoral. Fiecare stat american primește un număr de delegați în funcție de mărimea populației. La aceștia se adaugă 2 senatori. Astfel, imensul stat Texas primește 36 delegați + 2 senatori = 38 de voturi în Colegiul Electoral. În timp ce state mici, precum Vermont, primesc 1 delegat + 2 senatori = 3 puncte în acest puzzle al împărțirii puterii. Printr-o operație simplă de diviziune, obținem că un vot electoral al statului Texas reprezintă 664.000 persoane, iar unul din Vermont, 210.000. (Să nu confundăm noțiunea de vot electoral cu cea de vot individual. Când spunem vot electoral, ne referim la votul fiecărui delegat al unui stat în alegerea președintelui SUA.) Și diferențele există între absolut toate statele, fiind mai mari sau mai mici în funcție de evoluția demografică a zonei. Deci într-adevăr, votul unei persoane valorează mai mult sau mai puțin în funcție de geografie, pe lângă faptul că are o valoare și mai mare dacă vorbim de un stat oscilant, cum am explicat anterior.

Dintr-o dată, un stat cu tradiție îndelungată de o parte a spectrului politic se poate transforma în stat oscilant, datorită schimbărilor demografice. Și dintr-o data se văd sub reflectoarele televiziunilor pentru că ambii candidați încep să depună eforturi considerabile să îi convingă pe alegători. Statistic vorbind, statul Michigan a avut de de 51 de ori mai mare influență în alegerile din 2016 decât un stat precum Utah, Missouri sau California, acestea din urmă fiind destul de previzibile în ceea ce privește intenția de vot. Statele oscilante sunt vedetele alegerilor și au această incredibilă putere doar din cauza existenței sistemului Colegiului Electoral. Sistemul este considerat nedrept de către majoritatea americanilor și ambele partide au făcut încercări de-a lungul istoriei pentru schimbarea acestuia, prima încercare intamplandu-se în 1816. Dar ne aflăm în 2020, sistemul continua sa functioneze, foarte diferit de ceea ce inseamnă în Europa ideea de democrație,  democrație unde egalitatea este fundamentală. Avem de a face cu un caz flagrant și (aparent) inexplicabil de discriminare geografică. Căci practic, votul unui cetățean normal din micul stat Vermont face cât trei voturi texane. Un individ din Wyoming votează cât trei persoane și jumătate din California. Cum este posibil să se fi ajuns la un asemenea sistem atât de dezechilibrat, cum de încă se păstrează, și, mai ales, pe cine beneficiază?

Pe vremea când Statele Unite insemnau doar câteva, au trebuit să se pună de acord asupra Constituției. Și atunci a apărut ideea unui Colegiu Electoral ca fiind soluția ideală. Dacă vă amintiți de filmul Pe aripile vântului, de serialul Rădăcini, știți că Sudul era prezentat ca o zona cu mult bumbac cules de sclavi. Iar Nordul era cel care se arata mândru de o politică anti-sclavie. Și totuși, Nordul dorea ca doar oamenii liberi să poată vota, pentru a elimina capacitatea de vot a uriasei populatii negre din sud. Sudul nu era extrem de interesat să dea prea multe drepturi sclavilor, dar nu voia să fie depăsit covarsitor la vot. Și s-a ajuns la un compromis, respectiv Clauza 3/5, care stabilea că votul unui sclav valora trei cincimi din cel al unei persoane libere. Așa se explică victoria lui Thomas Jefferson, unul din „Părintii Fundatori”, autor al Declarației de Independența. Statul său, Virginia, avea cam tot atâția oameni liberi cât și Pennsylvania, de pildă. Dar numărul imens de sclavi duși la vot de către stăpani, și-a spus cuvântul și votul statului de origine al candidatului Jefferson a fost decisiv.

Ajungând la vremurile moderne, în 1969, ideea renunțării la inegalitățile Colegiului Electoral a avut suportul amebelor partide, dar pàna la urmă a fost blocată de senatorii din Sud. Dacă se compară statele cu mare influență electorală, cu celelalte, se vede că cele cu voturi mai valoroase au o populație albă mult mai mare. În schimb statele cu varietate rasială și cu o populație mare, au incă un număr de delegați (voturi electorale) ca pe vremea în care cei ce nu erau albi valorau 3/5 de persoană liberă. Aceste state de majoritate albă și cu voturi electorale influente sunt de obicei tradițional republicane. Și aceasta este explicația faptului că doi președinți republicani (George W. Bush și Donald Trump) au câștigat alegerile fără să câștige votul popular. Cum statele cu tradiție democrată sunt cele dezavantajate de acest sistem, partidul democrat este cel care reia periodic inițiativa adoptării sistemului votului popular (1 om = 1 vot). Dar pentru a reuși, ar trebui să o facă într-un mandat în care să aibă majoritate în Senat, ceea ce nu se prea întâmplă. Da, statele oscilante se schimbă de-a lungul istoriei. Ceea ce e constant e că sistemul Colegiului Electoral dă o mare putere unor grupuri specifice de oameni pentru a-l alege pe președinte.  Iată de pildă, harta electorală din 2016, în care victoria roșie (republicană) este absolut vizibilă.

Candidatul care trece de 270 de voturi electorale, câștigă potul. În acel an, mareea roșie a fost un indicator al victoriei lui Donald Trump.

miraj albastru

Introducerea teoretică fiind stabilită, să ne uităm acum profesional la neobișnuitele alegeri din 2020. Alegerile din acest an au decurs în circumstanțe foarte diferite. Unul din motive ar fi pentru încheierea unui ciclu de patru ani absolut unic în istoria Statelor Unite. Altul, în mod evident, faptul că s-au adaptat pandemiei globale de COVID-19. Rezultatul acestor alegeri va avea un mare impact în întreagă lume. În acest moment, insist să analizăm făcand abstracție de ideologia și campaniile candidaților și partidelor. Pentru a se intelege mai clar unghiul strategic din care propun să le observăm, trabuie să recurg din nou la ficțiune, la modul în care Frank Underwood, președintele din House of Cards fură alegerile. Unul din obiceiurile sale era acela de a crea diversiuni perfecte la care publicul să fie atent, în timp ce se desfăsurau manevrele politice esențiale. Fie că vorbim de conflicte rasiale, de proteste în stradă, fie de declarații incendiare, alegerile de acum, ca și cele din serial au fost pline de diversiuni.

miraj rosu

Următoarea etapă tactică este obținerea unui climat tensionat, de frică. Underwood inventează amenințarea unui grup terorist. Frica și haosul sunt folosite cu talent pentru a creea o societate în totalitate polarizată și pentru a menține votanții în casă. De această dată, în viața reală a apărut un element nou, care a făcut ficțiunea să pălească: pandemia globală. Condițiile de izolare fortata și de distanțare socială au dus la necesitatea unei cantități mult mai mari decât de obicei de voturi prin poștă, precum și la votări anticipate timp de zile întregi, cu cozi de peste 10 ore uneori. Campania candidatului republican s-a concentrat pe a transmite mesajul că votul prin postă va fi fraudulent și a cerut susținătorilor să voteze în ziua de alegeri propriu-zisă.  Ca și Donald Trump, personajul Underwood de asemenea recurge la suprimarea voturilor, doar că în ficțiune îi functionează.

Într-un an normal, rezultatul alegerilor este de obicei anunțat în noaptea de după ziua alegerilor. Evident, votul masiv prin poștă, atât din țară, cât și din afară, nu permite o contabilizare rapidă. Pe tot parcursul anului, sondajele au descris o diviziune fără precedent, a alegătorilor în modul în care aceștia intentionează să voteze: majoritatea democraților, devreme sau prin corespondența, iar cei mai mulți republicanii, în ziua alegerilor. Sistemul electoral începe numărătoarea pe loc, în timp ce se deșfăsoară votul, pe 3 noiembrie, dar particularitățile diferă de la stat la stat. Timp de câteva ore s-a creeat iluzia (logică și anticipată) că președintele Trump a câștigat în noaptea alegerilor pentru că se numărau buletinele republicanilor care tocmai votaseră. La televizor, întâi s-a vazut o maree roșie, urmată de una albastră, pentru că s-a trecut la numărarea voturilor anticipate și prin corespondența. S-a reflectat mai clar ca niciodată comportamentul votanților. Și așa cum se anticipa din iulie, până și în programele de umor americane, pe la jumătatea nopții, cu nici jumătate din voturi numărate, Donald Trump a anunțat că a câștigat, bazându-se pe culoarea hartii. Apoi a cerut insistent să nu fie luate în considerare voturile prin poștă, voturi care sosesc după ziua alegerilor. După cum spune legea, voturile ștampilate ca puse la cutia poștală înainte de data de 4 noiembrie, trebuiesc calculate. Voturile din străinătate evident, ajung mult mai greu. Deși campania republicană a încercat să blocheze pachete de voturi în anumite regiuni folosind plângeri la nivelul Curților Constituționale statale, nu s-a adus nicio probă legitimă, așa că decizia judecătorească a fost, în toate statele respective, să se continuie numărătoarea voturilor.

alegeri americane 2020

A existat, deci și un „miraj albastru”. Florida și Carolina de Nord permit oficialilor electorali să inceapă procesarea buletinelor de vot prin poștă cu câteva săptămani înainte de Ziua Alegerilor, iar rezultatele să fie publicate de indată ce se închid urnele. După cum au prezis în mod corect experții, Biden părea să fi avansat inițial din cauza numărării buletinelor de vot prin poștă. Cu toate acestea, în realitate, cele două state au fost câștigate de către Donald Trump, cum era de așteptat. Miercuri, președintele în funcțiune s-a referit la voturile trimise prin postă drept „tomberoane de voturi” și a sugerat că lucrătorii electorali fac sute de mii de voturi „să dispară”.

De fapt, fiecare vot trece printr-o dublă contabilizare, fiind verificat de un republican și de un democrat. În afara comisiei, în fiecare centru de vot există echipe de observatori din partea ambelor partide. Ca niciodată, din cauza epidemiei, în acest an se număra peste 100 de milioane de voturi sosite prin poștă.

numaratoare voturi
Election officials sort absentee and early voting ballots for counting inside Boston City Hall, Monday, Nov. 2, 2020, in Boston. (AP Photo/Elise Amendola)

În acest an, două state oscilante au fost vedetele incontestabile, ne referim la Pennsylvania și Arizona. În primul caz, avantajul președintelui Trump se micșora din ce în ce mai mult, pe finalul „mirajului rosu”. Când candidatul Biden s-a apropiat prea mult, unii sustinători ai lui Donald Trump, urmând îndemnul președintelui, via Twitter,  s-au adunat în față Centrului de Convenții din Pennsylvania, unde se desfăsoară numărătoarea voturilor, improvizând o manifestare. Printre altele au strigat: „Stop the count!” („Opriți număratoarea!”) și „Lasați-ne să intrăm!” Poliția a păstrat un cordon de securitate iar înăuntru, totul s-a desfășurat cu normalitate în ciuda presiunii din stradă. În același timp, în Arizona, în zone în care numărătoare făcea să se dizolve „mirajul albastru”, astfel încât candidatul Joe Biden își simțea din ce în ce mai aproape rivalul, protestatari republicani scandau „Count the votes!” („Numarati voturile!”). Evident că voturile s-au numărat, pentru că aici democrații nu au încercat nici un moment să oprească o numărătoare dezavantajoasă. Ideea este că suporteri din aceeași tabără s-au arătat a avea necesităti opuse, în state diferite, în funcție de care era culoarea mirajului fața de care reacționau.

Guvernatorul Floridei, Ron DeSantis afirma că oficialii electorali din Michigan și Pennsylvania nu respectă legea. El nu a adus nici o probă referitoare la vreo activitate fraudulenta și situatiile reclamate nu a fost confirmate de către observatorii republicani de la fața locului. De asemenea, guvernatorul a sugerat că legile acestor două state permit luări de poziție de tipul Electorului Transfug (The Faithless Elector). Cu alte cuvinte, acesta posibilitate ar corecta așa zisele fraude din cele două state. Climatul polarizat din Statele Unite a crescut riscul ca unii delegați să voteze împotrivă deciziei populare din statul pe care-l reprezintă, folosind tehnica citată, pe care o vom explica acum.

Să recapitulăm! Conform Constituției SUA, cei 538 de alegători – cunoscuți sub numele de Colegiul Electoral – determină castigătorul alegerilor prezidențiale. Numărul minim necesar pentru victorie este rezultatul formulei 538 : 2 +1 = 270 voturi electorale.  În toate cele 50 din S.U.A. voturile populare din fiece stat determină ce candidat va primi toate voturile electorale. Legea nu obliga delegatii sa respecte votul popular, lucru care se intampla doar în cele două state citate de guvernatorul Floridei. Si fix in acestea afirmă oficialul (de la distantă constatand ) ca se petrec nereguli. Deci dacă Joe Biden câștigă doar cu un avans de un punct peste cele 270 necesare, este posibil ca un delegat să dezerteze și voteze împotriva investirii președintelui, chiar dacă  cetatenii respectivelor state au decis o victorie . Categoria Alegatorului Transfug înseamna capacitatea de a aduce pe scenă  alegerilor un nou tip de haos. Cel puțin din anul 1920, marjele electorale au fost suficiente pentru a-i împiedică pe Alegători Transfugi să schimbe sensul votului din statul lor. Deci suspansul se va păstra dacă nu se va obtine un avantaj substanțial în favorea candidatul democrat. Ne-am putea găsi chiar în situația în care o singură persoană ar putea decide investirea unui președinte, întrecându-l chiar și pe personajul Frank Underwood.

În peisajul absolut unic al acestor alegeri, marcat de specificitatea unei epidemii globale, a strategiilor insolite ale președintelui (încă) în funcțiune, inundați de o mare de meme politice, unele mai amuzante ca altele, trebuie să recunoaștem că victoria clară a candidatului democrat Joe Biden va pune Fin unei epoci unice în istoria Americii și a lumii. Indiferent de sentimentul pe care Donald Trump vi-l trezește, ne-a ținut pe toți „cu gura căscată”. Am trăit cu toții cel mai straniu reality distopic transmis în direct de la Casă Albă. E vorba despre o fascinație adictivă și e foarte posibil ca instaurarea normalității de pe vremuri să ne aducă o mare doză de plictiseală.

oculta

Autori: Laura Catalina Dragomir și Nona Oprixor